Gırtlak kanserinin cerrahi tedavisi nasıl olur?

Hekim Hakkında

Op. Dr. Mazhar Çelikoyar

Kulak Burun Boğaz – Baş ve Boyun Cerrahisi Uzmanı

Kanserde cerrahi tedavi, kanserli doku ve çevresinde de güvenlik sınırı oluşturabilmek için bir miktar sağlıklı dokuyu çıkarmak demektir. Gırtlak kanserinde üç ana bölümden söz edilir: Üst gırtlak, yani ses tellerinin üzerinde yer alan kısım, ses tellerinin bulunduğu gırtlak ve ses tellerinin altındaki gırtlak. Bu üç bölümden hangi bölümde hastalığın olduğu, cerrahi tedavi planını belirleyecektir. Çünkü, doğal direnç sınırları vardır ve hekim tarafından bu direnç sınırları bilindiğinden bunlardan yararlanarak cerrahi biraz daha sınırlı tutulabilir. Ancak bu direnç sınırlarının kırıldığının bilindiği noktada da cerrahi çok daha geniş tutulmalıdır. Cerrahi tedavi, gırtlağın bir kısmının ya da tamamının alınması şeklindedir. Gırtlağın bir kısmının alınması, eğer hastalık gırtlağın daha ağıza, boğaza yakın kısmında ise ağızdan da yapılan bir cerrahidir. O bölge, temiz cerrahi sınırlarla çıkartılır. Geride kalan dokulardan alınan örnekler de, pataloji uzmanı tarafından incelenip hastalık kalmadığı anlaşılırsa, cerrahiye son verilir. Bu cerrahi boyundan yapılan açık bir cerrahi şeklinde de olabilir. Yine sınırlar elverişli ise bu sınırlı, kısmi bir cerrahi mümkündür. Bu durumda hastanın bir süre için boğazında kanül denilen bir boruyla yaşaması, burnundan sonda ile beslenmesi gerekecektir. Genellikle 1-2 hafta arasında bunlardan kurtulabilmesi, yara iyileşmesine bağlı olarak da evine dönmesi mümkün olabilir.

Gırtlağın tamamının alınması durumunda ise boynun ön orta alt kısımlarında bir delik açılır ve nefes alma oradan gerçekleşir. Duruma göre, aynı anda, hastanın konuşmasını sağlayacak bir katatel protez konulabilir ya da bunu daha sonra yapılması da tercih edilebilir.

Önerilen Videolar

Konu ile İlgili Diğer Videolar